Informacje

Uważaj na oszustów internetowych, bądź czujny i nie daj się nabrać!

W dobie powszechnej cyfryzacji i rozwoju nowych technologii coraz częściej dochodzi do prób oszustw telefonicznych i internetowych. Przestępcy sięgają po różne metody manipulacji, by zdobyć dane osobowe, loginy do kont bankowych, a przede wszystkim – nasze pieniądze. Bardzo często również dochodzi do oszustw podczas zakupów internetowych. Policja apeluje o szczególną ostrożność i zdrowy rozsądek podczas kontaktów z nieznajomymi, zwłaszcza przez telefon.

Jedną z najczęstszych form oszustw są fałszywe telefony od rzekomych policjantów, pracowników banku, przedstawicieli urzędów, a nawet członków rodziny. Zdarza się, że przestępcy wywierają presję, próbując zmusić ofiary do podjęcia szybkiej decyzji – przekazania danych lub pieniędzy. Stosują przy tym różne scenariusze, m.in. o rzekomym zagrożeniu dla konta bankowego, wypadku kogoś bliskiego, czy konieczności pomocy służbom w tajnej operacji.
Coraz częstsze są również oszustwa SMS-owe i mailowe. Oszuści podszywają się pod banki, firmy kurierskie, urzędy skarbowe czy inne znane instytucje. W wiadomościach przesyłają fałszywe linki, które przekierowują użytkownika do podrobionych stron internetowych, umożliwiających kradzież danych logowania lub instalację złośliwego oprogramowania. W dzisiejszej dobie bardzo często dokonujemy zakupy przez internet i tam również niestety możemy zostać oszukani.
Jak nie paść ofiarą oszustwa? Policja przypomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:

  • Zachowaj czujność – nie ufaj osobom, które dzwonią z prośbą o podanie danych osobowych, numerów kont czy kodów SMS.
  • Nie przekazuj pieniędzy nieznajomym – niezależnie od tego, za kogo się podają.
  • Nigdy nie przelewaj środków na konta wskazane przez nieznanych rozmówców.
  • Nie działaj pod presją czasu – oszuści często chcą wywołać panikę i skłonić do szybkich decyzji. Zatrzymaj się, przemyśl sytuację.
  • Kupując w sieci kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego. Zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to policji szybko go ująć.
  • Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych, sprawdzając opinie oraz komentarze
  • Sprawdzajmy czy sklep podaje swój adres i numer telefonu, ponieważ w razie jakichkolwiek pytań, możemy tam zadzwonić.
  • Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione.
  • Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze,
  • Zadzwoń na numer 112 – jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia, że masz do czynienia z próbą oszustwa, natychmiast poinformuj Policję.
  • Pamiętajmy, że funkcjonariusze Policji nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy ani nie angażują obywateli w tajne operacje. Pracownicy banków również nie pytają telefonicznie o loginy, hasła czy kody autoryzacyjne.

asp.sztab. Katarzyna Grela

Powrót na górę strony