Zdarzenie drogowe podczas holowania motocyklisty
Policjanci z komisariatu w Białej wyjaśniają okoliczności zdarzenia drogowego, do którego doszło z udziałem holowanego motocyklisty. 23-latek z poważnymi obrażeniami ciała został przetransportowany śmigłowcem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego do szpitala.
18 czerwca 2020 roku w Skomlinie na ulicy Wieluńskiej około godziny 16:00 policjanci pracowali na miejscu groźnego zdarzenia drogowego. Jak wynika ze wstępnych ustaleń mundurowych 23-letni motocyklista był holowany za pomocą linki holowniczej przez 59-latka kierującego fiatem stilo. Podczas wykonywania manewru omijania zaparkowanego przy drodze iveco motocyklista zjechał nagle na pobocze, stracił panowanie nad pojazdem i wówczas doszło do przewrócenia się holowanego pojazdu. W wyniku tego zdarzenia 23-latek doznał poważnych obrażeń ciała i śmiglowcem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego przetransportowany został do szpitala. Wszelkie okoliczności tego zdarzenia wyjaśniają policjanci z Komisariatu Policji w Białej.
Każdego dnia pojazdy ulegają awariom, w tym również motocykle. Musimy pamiętać, iż jeśli decydujemy się na holowanie motocykla wymaga, to zarówno od holującego i holowanego nie tylko umiejętności, ale również ostrożności i rozwagi. Motocykle są bowiem niestabilne, a co za tym idzie – łatwo można stracić panowanie, zwłaszcza kiedy są one holowane.
Przypominamy przepisy prawne z ustawy Prawo o ruchu drogowym dotyczące holowania :
Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
- prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
- pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
- w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
- pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
- pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
- w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;
- odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Zabrania się holowania:
- pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
- pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
- więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
- pojazdem z przyczepą (naczepą);
- na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.