Twój dzielnicowy

UWAGA NA OSZUSTÓW!

W dobie pandemii oszuści nie śpią i nie próżnują. Wymyślają coraz to nowsze sposoby, by wyłudzić jak największą sumę pieniędzy. W ostatnim czasie przestępczy proceder odbywa się głównie poprzez wykorzystanie platform zakupowych, pojawiają się również przypadki, że oszuści podają się za pracowników banku. Dlatego apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności i stosowanie zasady ograniczonego zaufania.

Pomimo licznych apeli, wiele osób wciąż daje się oszukać internetowym przestępcom. Ci, wykorzystując nieuwagę oraz pośpiech, wyłudzają od pokrzywdzonych dane, za pomocą których uzyskują dostęp do kont bankowych czy kart płatniczych. Najpopularniejszą ostatnio metodą, stosowaną przez oszustów, jest rzekomy zakup przedmiotów na platformie OLX. Potencjalny zainteresowany nawiązuje ze sprzedającym rozmowę poprzez komunikator WhatsApp. Tam, przez chwilę prowadzi z nim rozmowę, upewniając się czy dana oferta jest aktualna, po czym wyraża zainteresowanie zakupem. Następnie informuje nas, że właśnie dokonał płatności za wystawiony przedmiot. Po chwili „nabywca” przesyła nam link do strony udającej witrynę OLX, która pozwala na finalizację transakcji. Na pulpicie pojawia się okno, w którym należy wpisać numer swojej karty, jej ważność, trzycyfrowy kod CVC oraz saldo. Cyberprzestępca zapewnia, że jest to standardowa procedura, która pozwoli nam uzyskać pieniądze za przedmiot z ogłoszenia. Uzupełnienie tych danych oraz potwierdzenie płatności online, może skutkować utratą środków z naszego konta.

Przestrzegamy, by podczas internetowych transakcji pamiętać o następujących zasadach:

  • uważać na próby nawiązania kontaktu poza portalem zakupowym, i unikać ich!
  • nie klikać w nieznajome linki do stron, zwłaszcza dotyczących płatności
  • zwracać uwagę na adres widoczny w przeglądarce!
  • zwracać uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujemy dane karty, gdyż fałszywe strony często są napisane niegramatycznie, zawierają błędy!
  • dokładnie czytać SMS-y z banku, zwracając uwagę na to, jaką transakcję autoryzujemy!

Kolejną metodą działania oszustów jest podszywanie się pod pracownika banku. W tym przypadku oszust dzwoni do danej osoby i podaje się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie czy komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust ma dostęp do naszego urządzenia i tym samym konta, z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca wszystkie zgromadzone na nim środki.

Pamiętajmy ! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.

  • gwiazda policyjna i numer 112
Powrót na górę strony